Ringeniers

Klantgericht innoveren? Dat vraagt om meer vrouwen op de bouw!

, in Algemeen

Dat lijkt makkelijk gezegd door een vrouwelijke aannemer. Toch is het niet zo’n verkeerde gedachte. Als we het hebben over ‘gewoon’ innoveren dan bedoelen we vernieuwen, nieuwe ideeën en dingen ontwikkelen. Nieuwe producten en technieken gaan gebruiken. Iets wat in elke branche gedaan wordt. Ook in de bouw. Maar hoe innoverend is de bouw eigenlijk?

Ja, op het gebied van duurzame innovatie kan de bouw goed meekomen. Duurzaam bouwen betekent niets anders dan bouwen met respect voor mens en milieu. Dat bereik je bijvoorbeeld door gebruik te maken van duurzame materialen. Materialen die rekening houden met het milieu en de gezondheid van de bewoners en gebruikers. Of door materialen die bij het slopen vrij komen opnieuw te gebruiken.

We hebben ook nog zoiets als de technische innovatie. Denk hierbij eens aan een 3D- printer. Waarschijnlijk gaat deze ontwikkeling de markt flink opschudden. Nu natuurlijk nog toekomstmuziek. Maar stel je eens voor, je eigen huis laten printen in één dag, dat zou toch wat zijn!

Maar de mooiste manier van innoveren vind ik het klantgericht innoveren. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het gaat erom dat je de klant niet geeft wat hij vraagt. Maar dat je kijkt naar wat hij of zij nodig heeft. Volgens mij zijn vrouwen goed in klantgericht innoveren. Zij benaderen de klant vaak met meer inlevingsvermogen. Dat is in de bouw ook erg handig. Zo hebben vrouwen het niet over inbraakpreventie. Zij willen veilig wonen. Ook alle isolatiesoorten gaan aan vrouwen voorbij. Zij willen comfortabel wonen, zomers koel en ’s winters warm. En de technische installatie in huis? Prima, maar vrouwen willen graag weten wat ze er mee kunnen. En hoe het eenvoudig te bedienen is. Vrouwen hebben niets met vierkante meters en kubieke meters. Zij willen een woning voelen, beleven en ervaren. Alleen daarom al is het handig om vrouwen in de bouw te hebben. Uiteindelijk beslist 80% van de vrouwen hoe de (ver)bouw van hun woning eruit komt te zien. Handig om dan vrouwen, met verstand van zaken, in een bouwbedrijf te hebben.

En heb je het werk als aannemer goed gedaan? Dan heb je er zomaar een paar goede ambassadeurs bij. Want vrouwen zijn goed in kletsen, kletsen, kletsen en nog eens kletsen. ‘Meid, wat woon je mooi!’ ‘Ja, samen met de aannemer bedacht, mooi he?’ Ze is vast niet te beroerd om de naam van de aannemer te noemen. Geweldig toch? Gratis extra reclame alleen maar door goed klantgericht te innoveren.

Vrouwen in de bouw is dus zo slecht nog niet. Jammer dat de bouw is nog steeds een mannenbolwerk is. Dus ik pleit voor meer vrouw in de bouw. En dan bedoel ik niet de dames die schaars gekleed op een poster staan.



Reageer op dit artikel